Félix Vallotton - den foruroligende maler
Verdensberømt 95 år efter sin død
'Besøget', 1899 - Hvad sker der her? Er det: 'Tak for i aften, du kære', eller 'Skal jeg ikke tage din frakke, og...?' |
26.
januar 2020 pilles udstillingen 'Painter of Disquiet' med værker af Félix Vallotton ned fra
væggene på Metropolitan Museum i N.Y., efter 3 mdrs. besøg.
Forinden havde den hele sidste sommer været på The Royal
Academy of Arts i London, og i årene forinden vist i Grand Palais, Paris, Van Gogh Museet i Amsterdam og på Mitsubishi Ichigokan i Tokyo. Alle steder fik Vallotton begejstrede anmeldelser og stort publikum.
Her i Norden, hvor museerne
i disse år kappes om at finde 'uopdagede' kvindelige kunstnere frem,
har vi stadig til gode at se en stor udstilling af
Félix Vallottons værker. Men hvem var han egentlig?
Portræt af vennen, gravør Felix Jasinski, i dennes atelier, 1887
De næste år malede
og skrev han og begyndte – inspireret af japanske træsnit bl.a. af Hokusai – at
lave portrætter, hvor han udviklede en teknik, som var rent S/H uden
skraveringsdetaljer – næsten som papirklip. Hans stil var Art
Nouveau, post-impressionistisk og symbolistisk. Og helt sin egen.
Fra 1889 bidrog han
til det nye magasin 'Revue Blanche' med træsnit-serien
'Intimiteter';
små skarpe, ætsende kommentarer til mænd og kvinders samliv,
borgerskabets bigotteri, politiets ageren ved demonstrationer o.l. Disse arbejder menes at have inspireret kunstnere som Edvard Munch, Aubrey Beardsley og Ernst Ludwig Kirchner.
(Ill. th.)
Hans
malerier ændrede stil, da han kom ind i kunstnergruppen 'Les Nabis',
der bestod af Pierre
Bonnard, Ker-Xavier
Roussel, Maurice Denis, and Édouard Vuillard.
Fra denne tid findes hans bevidst sære 'Badende
en sommeraften'
(1892). (Ill: herunder)
Hans
liv tog en ny drejning, da han i 1899 giftede sig med den unge, velhavende
enke Gabrielle Rodrigues-Henriques, datter af den indflydelsesrige
kunsthandler Bernheim. Han kom ind i det højere borgerskab, der
gerne brugte penge på kunst, og svigerfar skaffede ham
udstillingsmuligheder. Økonomisk kørte hans liv herefter på
skinner, og han behøvede ikke længere levere faste illustrationer
til tidsskrifter og bøger.
Hustruen Gabrielle sad mange gange model for sin mand. 1905
Vallotton kom nu også i samme kredse som Picasso bl.a. hos kunstmæcenen og forfatteren Gertrude Stein, som han malede et portræt af i 1907 - året efter, at Picasso havde malet sit arkaiske portræt. Her ligner hun ligner en skævøjet, tung indianerhøvding - uden fjer, mens Vallottons portræt næsten skånselsløst får 'det hele med'.
Fru Stein kun ikke li' billedet. Syntes det lignede et tæppe i 'frit fald'.
Metropolitan ejer Picassos Stein portræt og benyttede sig af lejligheden til at hænge de to portrætter op imod hinanden.
Et af de helt store tilløbsstykker.
Et andet var Vallottons 'fortolkning' af Eduard Manets berømte 'Olympia', som her hedder 'Den hvide og den sorte'. Hvordan forholdet mellem de to egentlig er, kan man kun gisne om, men ikke et almindeligt herskab/tjenestefolk billede. (Ill. herunder)
'Den hvide og den sorte', 1913 er Vallottons både sanselige og 'nøgterne' tolkning af Manets ''Olympia'.
Félix Vallotton
vendte aldrig hjem til Schweiz, men blev fransk statsborger
i 1900. Af veneration for sit nye fædreland meldte han sig under
fanerne ved udbruddet af 1. verdenskrig, men blev vraget pga. alder. Han fik til gengæld fra Kunstministeriet til opgave at skildre
krigen. Det gjorde han, og genoptog, efter at have været ved fronten,
for sidste gang en serie træsnit samt malerier med en slags sort-humoristiske scener, a la Goyas
'Krigens Rædsler'. Vallotton kaldte sine 'C'est la Guerre' ('Det er krig'). Han malede også.
(Ill. 'Verdun 1917'.)
(Ill. 'Verdun 1917'.)
De
seneste år malede Vallotton mange landskabsbilleder; ofte stærkt
stiliserede med massive skygger og med raffineret kolorit efter hukommelsen eller
skitser, han havde gjort mange år tidligere.
Ill. øverst: 'Paysage à Marcil Lac' c. 1920. Nederst: 'Le Rayon', 1908. |
De
allerfleste af hans 1700 malerier, hundredvis af træsnit, prints,
tegninger samt nogle skulpturer findes primært i schweiziske og
franske museer og i private samlinger. Men hans værker begynder i
stigende grad at dukke op sammen med udstillinger af andre hidtil
mere kendte samtidige kunstnere og skaber opmærksomhed, fordi han adskiller
sig markant fra disse, og fordi han af samme grund virker så 'ny' og
så 'foruroligende' anderledes. Faktisk synes jeg han er lidt af en 'forvandlingskugle'.
Selvportræt 1887 - 30 år gammel
Félix
Edouard
Vallotton døde af kræft 29. december 1925 - dagen efter sin 60 års
fødselsdag.
Hans bror Paul var kunsthandler med eget galleri og varetog i årene efter dygtigt salget af de billeder, som familien ikke ønskede at beholde.
Hans bror Paul var kunsthandler med eget galleri og varetog i årene efter dygtigt salget af de billeder, som familien ikke ønskede at beholde.
Så fik jeg også læst om ham, mon ikke Louisiana skal havde ham på besøg i Norden, så hans kunst også kommer hertil.
SvarSlet