DALÍ - genial - og asocial som en loppe!
'Jeg hader enkelhed i alle dens former!'
Salvador Dalí (1904-1989)
(Salvador Filipe Jacinto Dalí y Domenech) f. i Figueres i Catalonien.
Gala og Salvador Dalí, ca. 1930 |
I 1921
kom han på kunstakademiet i Madrid og blev venner med
digteren Federico Garcia Lorca og den senere filminstruktør Luis
Buñuel, som Salvador Dalí malede han i 1923. (Billedet herunder.)
Han var hurtig i opposition mod den traditionsbundne
undervisning, men var selv i sin malermåde stadig præget af Velazquez,
Zurbaran og Vermeer og af 1800-tallets såkaldte akademiske maleri.
Senere kørte han alle stilarter igennem fra pointillisme, fauvisme,
kubisme og purisme. Han blev stærkt optaget af italienernes
futurisme og af Carrá og senere af Chiricos metafysiske billeder. Og
netop Chiricos malemåde, begrebsverden og dybdeperspektiv kom til at
øve stor indflydelse på de billeder, han præsenterede på sine
første separatudstillinger i Barcelona 1925 og 26. Han var bortvist et år fra akademiet pga.
politisk virksomhed mod regeringen, men i 1926 blev han smidt ud fra
akademiet pga. sin provokerende og arrogante opførsel.
Han
rejste så til Paris og besøgte bl.a. Picasso. Fra 1926-29 blev Dalí
i stor grad inspireret af de surrealistiske teorier og billedkunst.
En idé om dette kan man få blot ved et par af hans billedtitler
'Honning er sødere end blod' og 'Apparat og hånd' (Billede herunder.) I disse værker
ses tydeligt indflydelse fra både Miró og Tanguy og også, at Dali
har kendt til André Massons arbejde.
I
samme periode og bl.a. inspireret af Tanguys interesse for 'Art Nouveau' arkitektur forkaster Dalí den abstrakte kunst og den ny
arkitektur: Corbusier, Mies van der Rohe, Gropius m.fl. til fordel
for den bløde, bølgende stil ikke mindst i Antonio Gaudis byggeri.
Hverken Picasso, Matisse eller andre førende kunstnere i den ældre
generation var interesseret i arkitektur. Dalí går som
sædvanlig helt til kanten: 'Jeg hader
enkelhed i alle dens former!'
I
mange af hans billeder fra 1930-34 sporer man tydeligt inspirationen
fra 'Art Nouveau' og ornamentikken. Han laver i denne periode endda
nogle skulpturer i stilen bl.a. 'Hysterisk og aerodynamisk kvindelig
model' (1934). (Foto tv.)
Allerede
i 1913 skrev Dalis stadig største inspirationskilde Chirico: 'Det
jeg hører er intet værd. Det er kun, hvad jeg ser med åbne øjne
og endnu mere med lukkede øjne'. Men det Chirico så, når han
lukkede øjnene, var smukke, måske lidt truende, tomme italienske
torve, men altid rene, ædle og beherskede. Hvad Dali drømte om, var
derimod alt det 'forbudte og beskidte' og alverdens psykiske og
paranoide syner. Dem dyrkede han med stor penselfærdighed
med den ene hånd og med Freuds idéer om drømmetydning i den anden.
I
1928 var der en skandaleombrust premiere på filmen 'Den andalusiske
hund', som han skabte sammen med Luis Buñuel. Den hviler meget på
Dalis egne tre grundbilleder af livet: BLOD, AFFØRING OG
FORRÅDNELSE.
Buñuel
har om dette - i begyndelsen meget frugtbare samarbejde - sagt, at
han havde
drømt om en kniv, der skar igennem et øje, og Dalí
om hånden med de myldrende myrer, og
ud af dét skabte de på en uge manuskript til 'Den andalusiske
hund'. Buñuels
kone husker, at de virkede konstant 'høje', selv om de ikke drak urimelig meget. Men allerede i samarbejdet om filmen
'Guldalderen' var den euforiske stemning forsvundet. De to spanieres
forskellige holdning til andre af tilværelsens store spørgsmål
(bl.a. politik og sociale holdninger) blev mere og mere tydelig, og
det endte med et eklatant brud.
Surrealisten Dalí
I 1928 blev Dalí klart accepteret i surrealisterne
kreds. Ikke mindst fordi mange af de første tilhængere var 'brudt ud', så der nu var plads til og brug for nye
markante profiler. Dalí
blev medlem af den gruppe surrealister, som var samlet om André
Breton og bidrog også til gruppens tidsskrifter.
Hans
første særudstilling i Paris i 1929 med bl.a 'Den store onanist' (Billedet herover) og
'Begærets (ordet Dalí betyder i øvrigt begær) gåde', 'Le Jeu
Legubre' ('Den bedrøvelige leg'), er alle stærkt inspirerede af
Freuds psykoanalyse og drømmetydning og teorier om seksuelle
fortrængninger. Dalis overtydelige brug af ekskrementer i bl.a.'Den
bedrøvelige leg' fik selv André Breton til at tage afstand fra ham:
'Hér går grænsen selv for drømmeinspirerede surrealister!',
hvortil Dalí replicerede, at man ikke kunne censurere drømme!
Der
opstod stadig større uoverensstemmelser mellem de 'rettroende'
surrealister og Dalí pga. dennes stigende fascistiske sympatier og
f.eks. hans respektløse portrætter af Lenin. Selv om Dalí selv
sagde, at forskellen på dem og ham var, at han var surrealist,
bemærkede kunsthistorikeren Patrick Waldberg syrligt, at 'vel
har surrealisterne villet give drømmen og det ubevidste en
fremtrædende plads, men den har aldrig prædiket permanent
uansvarlighed og moralsk slaphed!'
Surrealisternes og Dalís veje skiltes i 1938. Hans mål var ikke længere at kortlægge det irrationelle, men ved hjælp af det irrationelle at erobre guld og berømmelse.
Franco-tilhænger
Under
den spanske borgerkrig skulle den tidligere så politiske ekstreme
Dali ikke have noget klinket, men tog til Italien og senere til
Bordeaux, men vendte tilbage til Spanien, da Frankrig kom i krig.
Accepterede helt fascismen og afskar dermed alle tidligere kontakter
til sin ungdoms venner: Picasso, Buñuel og André
Breton. Boede senere i en årrække i USA (1940-55) og blev de riges
pauseklovn og flittig linse-lus i sladderbladene, men vendte tilbage
til Spanien og støttede Franco. Senere tog han det sidste afgørende
skridt og blev atter rettroende katolik og begyndte også at male
kirkemalerier.
I
sin selvbiografi 'The Secret Life of Salvador Dali' (kom i amerikansk
udgave i 1944) skriver Dali om glæde ved:
* det forbudte
* Sparke
sin søster i hovedet, smide en lille dreng ud fra en bro
* Psykisk og fysisk pine de piger, han kender, drive dem til nervøst sammenbrud og kassere dem
* at være genstand for andres opmærksomhed. f.eks. at foretage vanvittige og smertefulde fald
* at afspore et tog, og det kick man får ved at opleve lidelse
* Angsten for græshopper (Dali var livet igennem panisk angst for store græshopper)
* Betagelsen
af lig - nekrofili
*
seksuelle perversiteter
Udsagnene
skal nok tages med et gran salt, men det er emner, han vil have vi skal tage for gode varer.
Forfatteren George
Orwell anmeldte bogen, men artiklen blev ikke optaget i hans blad
p.g.a. det pornografiske indhold. Selv om Orwell til fulde havde
nået det brækpunkt, Dalí så gerne vil opnå hos publikum, så
mente han dog, at Dalí var en overordentlig begavet kunstner: 'Han er
ekshibitionist og karrierejæger, men nogen fidusmaler er han ikke.
Han har 50 gange mere talent end de fleste af dem, der fordømmer
hans moral og spotter hans billeder. Omvendt mente Orwell også, at
Dalí 'er asocial som en loppe'(!).
Picasso
sagde om Dali: 'Han minder mig om en
udenbords motor, der er i gang hele tiden'.
'Rafaels hoved' inspireret af atomsprængning 1951 |
Flittige Dali
Dalí skabte i 'Spellbound' af Hitchcock (XXX) i Gregory Peck's mareridtssekvens, men arbejdede også for Disney
studierne med utallige tegnefilm. Spændte videre end medlemmerne af
Picassos generation, og lige så langt som 1890´ernes symbolister og
'Art Nouveau' kunstnere, der kunne og ville det hele. Som de, har Dali designet møbler, slips,
tapeter, smykker, parfumeflakoner og arbejdet sammen med Chanel og
Shiaparelli som modeskaber, skabte vægmalerier, skulpturer, mobiler,
kunsthåndværk, teaterdekorationer og kirkemalerier.
Selv
om det påstås, at Dali lavede sine væsentligste arbejder, inden
han blev 35, kan det ikke nægtes, at der selv i hans svageste ting
er utroligt fascinerende træk og næsten også altid en stor
håndværksmæssig dygtighed, som overgår de fleste samtidiges. Han
forsøgte sig også med mange andre teknikker - i de senere år både
i papirarbejder og maleri.
Selv Op Art kunsten kastede han sig ud i.
Sofaen er en af Dalís mest kendte creationer, skabt til filmstjernen Mae West |
Der findes Dalí museer og samlinger flere steder verden, men de to førende er museet i Dalís fødeby Figueres i Nordspanien, der også fungerer som teater. Det åbnede i 1974. (Billedet herunder.)
Det andet store Dalí Museum ligger i St. Petersburg i Florida. Det åbnede i 1982, men fik en ny spektakulær bygning, tegnet af Yann Weymouth i 2011. (Billedet herunder.)
Kommentarer
Send en kommentar