De vilde 20ére i Tyskland - set med kolde øjne
Otto Dix 'Portræt af journalist Sylvia von Harden', 1928 |
Louisiana i Humlebæk åbnede 14. oktober 2022 udstillingen DET KOLDE ØJE – TYSKLAND I 1920’ERNE, garanteret med kærlig hilsen til den tyske kunstner Otto Dix, som i 2017 fik vist en stor del af sine værker - både papir og lærreder - i Kunstsamlung Nordrhein-Westfalen i Düsseldorf og senere i Tate Gallery, London under overskriften: DER BÖSE BLICK – Otto Dix. Titlerne peger på tidens kunstneriske retning ’Den nye saglighed’ (Neue Sachlicheit), hvor man skulle anskue virkeligheden uden besmykkelse. I Dix’ tilfælde også på nogle af hans selvportrætter, hvor han har et meget vredt/ondt blik.
Otto Dix er også med på Louisiana med flere portrætter, bl.a. et af hans mest ikoniske kvindeportrætter, journalisten Sylvia von Harden (1928), som modtager en ved indgangen til udstillingen på Louisiana. Vi så hende også i Düsseldorf, så det blev et kært gensyn, selv om der var trængsel om billedet.
Der blev også gensyn med to af vore andre yndlingskunstnere, George Grosz (foto th.) og Christian Schad.
Til gengæld var der være en del kvindelige kunstnere med, som vi ikke før har set herhjemme, bl.a. Anita Rée og Jeanne Mammen, og de er ikke de mindst interessante.
Anita Rée 'Portræt af Otto Pauli', c. 1929
Jeanne Wammen 'Hun præsenterer', c. 1925
Der er også tankevækkende fotografier, som viser, at ikke alt i Weimarrepublikken var Wein, Sex und Gesang, men også dyb fattigdom, kriminalitet, sygdom og død.
Og der er hyldest til en stærkt fremskridende industrialisme og nytænkning indenfor design og arkitektur.
Foto tv.: August Sander 'Murer', 1928
Foto herunder: Carl Grossberg 'Den gule kedel', 1933
Foto herunder: Gropius Bauhaus - 'Den moderne bolig', 1925
DET KOLDE ØJE - TYSKLAND I 1920'ERNE på Louisiana slutter 19. februar 2023
Kommentarer
Send en kommentar